HuurinGent is het stedelijk verhuurkantoor van de stad Gent, opgericht door de stad zelf. Via een objectief toewijssysteem verhuren zij private woningen van private eigenaren voor een correcte prijs en geven zij daarbij meer kans aan alleenstaanden, personen met een bescheiden inkomen, etc. HuurInGent is niet zo bekend bij Gentse huurders en verhuurders.
TAKK stelde een communicatieplan op en ontwierp een multimediale communicatiecampagne met een sterke boodschap en opvallend beeld om hun naamsbekendheid te verhogen en duidelijk te maken waar HuurInGent voor staat. We onderbouwden de strategie met inzichten uit de sociale en psychologische wetenschappen.
Startpunt is de doelgroep: huurders en verhuurders. Het huren of verhuren van een woning is een belangrijke fase in het leven van mensen en het komt ook niet vaak voor. Er zijn ook sterke (financiële) risico’s aan verbonden. Dit zorgt ervoor dat mensen een grote betrokkenheid tonen bij dergelijke beslissingen en zich goed willen informeren. Dit leidt tot een cognitief-informationele positionering wat onder meer betekent dat de focus in de campagne moet liggen op het oplossen van een probleem en de functionele voordelen van de dienstverlening. Kort samengevat komt dit neer op volgende kernboodschap.
Het probleem bij de doelgroepen
Een woning huren of verhuren zorgt voor heel wat mensen voor zorgen. Bij de huurder: zorgen over betaalbaarheid, prijs, discriminatie, verhuurder, etc. Bij de verhuurder: zorgen over betalingen, administratieve rompslomp, negatieve ervaringen, etc.
De belofte die HuurInGent kan maken
HiG neemt deze zorgen weg. Deze kernboodschap vertaalden we in een creatief campagnebeeldconcept.